سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

پدرام مهدیزاده تهرانی – کارشناس ارشد مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه علم و صنعت ایران
مهدی شاهدی اصل – دانشجوی مقطع دکترای مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه علم و صنعت ایران
مهدی دیواندری – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه علم و صنعت ایر

چکیده:

سیلندر لوکوموتیو تولیدی شرکت جنرال موتورز که امروزه به وفور در صنایع ریلی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل بدنه استوانه‌‌ای از جنس چدن خاکستری و دو ژاکت آب از جنس فولاد CK45 است. به منظور ایجاد محفظه عبور آب برای خنک شدن سیلندر، ژاکتها توسط فرآیند لحیم‌کاری سخت به بدنه متصل می‌شوند، لذا آب‌بند بودن آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی شرایط بهینه لحیم‌کاری شامل کیفیت سطح اتصال، درجه حرارت و مدت زمان نگهداری اجزا در کوره است. ابتدا با برش دادن یک قطعه سیلندر ساخت خارج، نمونه‌هایی از منطقه اتصال جهت بررسیهای مورد نظر تهیه می‌گردد. پس از تعیین شرایط بهینه لحیم‌کاری، نمونه‌های اولیه ساخته و آب‌بند ‌شده و به راه‌آهن کشور ارسال گردیدند که در نهایت آزمایشهای لازم را با موفقیت سپری نمودند. شایان ذکر است که علاوه بر بحث کار آفرینی، قیمت تمام شده این قطعه در داخل کشور بسیار کمتر از مشابه خارجی آن است که می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد.