سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۲۷

نویسنده(ها):

مرجان فقیه نصیری – دانشجوی دوره دکتری اقتصاد
آتوسا گودرزی – عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده:

تجارت الکترونیکی یا e-commerce، استفاده از فناوری اطلاعاتی (IT) برای خرید و فروش کالاها و خدمات به طریق الکترونیکی است. معمولا تجارت الکترونیکی به دو زیر گروه عمده تفکیک میشود: B2C , B2B.
مورد نخست به انجام معاملات با روش الکترونیکی بین واحدهای تجاری اشاره می کند. در سال ۲۰۰۱، معاملات B2B که به روش online در ایالات متحده انجام شده است، به ۹۹۵ میلیارد دلار رسید که ۹۳/۳درصد ازکل e-commerce ایالات متحده بود. برآوردها نشان میدهد که حجم معاملات B2B در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۲ بین ۱۸۵ تا ۲۰۰ میلیارد دلار باشد. در سال ۲۰۰۳، در اروپای مرکزی و شرقی، حجم معاملات B2B به۴ میلیارد دلار رسید. در منطقه آسیا – اقیانوسیه نیز این رقم رشد سریعی داشته و از ۱۲۰ میلیارد در سال ۲۰۰۲، به حدود ۲۰۰ میلیارد در سال ۲۰۰۳ رسیده است و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۰۴، به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که ارزش معاملات B2B که به روش online در امریکای لاتین انجام شده، از ۶/۵ میلیارد در سال ۲۰۰۲ به ۱۲/۵ میلیارد دلار درسال ۲۰۰۳ رسیده است. پیش بینی های سال ۲۰۰۱ نشان میداد که باید حجم تجارت الکترونیکی به شکل B2B درآفریقا از ۰/۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ به۰/۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ برسد، که البته ۸۰ تا۸۵ درصد این رقم، سهم آفریقای جنوبی است. برآوردها نشان میدهند که تا سال ۲۰۰۶، حجم معادلات B2B درجهان به۱۲۲۷۵میلیارد دلار برسد.