سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علی منصورخاکی – دانشیار دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت
افشین شریعت – دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت
محمود حسینی – دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

چکیده:

بعد از بروز زلزله و در کوتاه مدت ، در دسترس بودن سطح شبکه راهها برای امداد و نجات مجروحین ، مهارآتش سوزیهای احتمالی ، تخلیه و اسکان بازماندگان ، پاکسازی محیط و حفظ امنیت نطقه و بازسازی سریع شریانهای حیاتی اهمیت بالایی دارد. در دراز مدت نیز میزان و گستردگی آسیبهای احتمالی به شبکه حمل ونقل می تواند آثاراقتصادی و اجتماعی زیادی در جامعه بر جا بگذارد. با بررسی زلزله های رخ داده در دو دهه گذشته وآسیبهای وارده به شبکه حمل و نقل ، بویژه تخریب پلها در کوبه ژاپن ، نورث ریج و لوماپریتا آمریکا و چند کشور دیگر، نشان داده شده است که در ارزیابی آسیب پلها بیش از هزینه های مقاومسازی یا تعمیر و بازسازی، باید به نقش آنها بعد از بروز زلزله در حمل ونقل داخل شهری پرداخت . در این مقاله ضمن مروری بر آخرین دستآوردها ،روشی معرفی شده است که بر مبنای آن می توان اهمیت و نقش اجزاء شبکه حمل ونقل شهری بویژه پلها ، و نحوه اولویت بندی آنها را برای مقاوم سازی با توجه به کارائی و نقششان در مسئله امداد رسانی تعیین نمود.در این روش علاوه بر برآورد شبکه حمل ونقل در دسترس به تقاضای بعد از زلزله توجه می گردد.