سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنفرانس بین المللی استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مسعود نادری – مشاور هیئت مدیره بیمه دانا
لیلا بندری – کارشناس ارشد روابط عمومی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران

چکیده:

یکی از نظامهای حل مسایل سازمانی، نظام مشاوره مدیریت می باشد. مشاوران به عنوان نیروهای فراسازمانی و حاملان تجربیات زنده سازمانها می توانند نقش بسیار مؤثری درحل مسایل و مشکلات سازمانها داشته باشند. علی رغم دیر پا بودن نظام مشاوره مدیریت در سازمانهای ایرانی، به دلیل عدم ساخت یافتگی این نظام و نیز نبود نظارت بر بهبود آن، هنوز مشکلات زیادی در ساز و کار حل مسایل توسط نظام مشاوره مدیریت وجود دارد. آسیب های حرفه ای، سازمانی و فرهنگی متعدد سازمانهای ایرانی عملا باعث نا کارامدی مشاوران مدیریت به عنوان بازوی اصلی مدیریت در فرایند تصمیم سازی شده است به گونه ای که در بسیاری از سازمانها (مطابق مدل مینتزبرگ) مشاوران تنها در نقشهای تشریفاتی مدیریتی فعالیت داشته و حضور کمرنگی در سایر حوزه های مدیریت دارند. در این مقاله خود فرایند حل مسئله به عنوان یک مسئله سازمانی در نظر گرفته شده است و از دیدگاه نظام مشاوره مدیریت، آسیب های عمده و کلیدی آن بررسی و تحلیل می گردد