سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران
تعداد صفحات: ۸
نویسنده(ها):
داریوش شیروانی – آموزگار پایه ششم
الهام حاتمی – دبیر ادبیات فارسی

چکیده:
سه سالی است که پایه ششم به دوره ابتدایی اضافه گردیده و دانش آموزان پایه پنجم به جای رفتن به مدرسه دوره راهنمایی در همان مدرسه قبلی خود می مانند و یک سال دیگر را در کنار سایر دانش آموزان دوره ابتدایی سپری می کنند. دانش آموزان پایه ششم وارد سن دوازده سالگی می شوند. این سن آغاز دوره نوجوانی است. دوره نوجوانی دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی است. این دوره دنیای تازه ای برای افراد است. علاوه بر خود فرد، اطرافیانش نیز باید مراقب خیلی چیزها باشند چون آینده ی فرد در این دوران پایه ریزی می شود. آسیب های بی شماری در دوره نوجوانی فرد را تهدید می کنند. در میان این آسیب ها می توان به افت تحصیلی، اضطراب، ترس، فرار از خانه و مدرسه، کم رویی، کم توجهی به درس، دروغ گویی، خشم و پرخاشگری، افسردگی، عدم اعتماد به نفس، گرایش به همجنس خواهی اشاره کرد. در این مقاله بر اساس هدف مورد نظر، بر مفهوم دوره نوجوانی و آسیب های اجتماعی این دوره در محیط آموزشی بر دانش آموزان پایه ششم، پرداخته شده و همچنین راه هایی که به حل این آسیب ها منجر می شود، بیان گردیده است. روش تحقیق توصیفی است و با استفاده از کتاب های روان شناسی و علوم تربیتی و علوم رفتاری و تجربیات دوران تدریس به تبیین بحث پرداخته شده است.