سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: همایش سراسری راهکارهای ارتقاء مدیریت بحران در حوادث و سوانح غیرمترقبه

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

کمال لطیفی قرمیش – کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی (کارشناس مسئول آموزش بهداشت

چکیده:

مقد مه: در یک حادثه فاجعه انگیز که امور درمان دچار آسیب می شود، ساختمانها و تجهیزات، فراورده ها و مسیرهای اصلی و کلیه امکانات ضروری باید فعال نگهداشته شوند، و بیمارستان باید قادر به ادامه فعالیت و ارائه خدمات برای بیماران بستری وحفظ و حراست کامل از سلامت و جان پرسنل خود باشد. یک بیمارستان معمولا با دو نوع فوریت خارجی و داخلی سر و کار دارد که گاهی با هم رخ می دهند. بدون در نظر گرفتن نوع فوریت، موسسه باید تاوان ارائه خدمات خود را در کوتاهترین زمان ممکن داشته و منابع انسانی وپشتیبانی خود را در جهت ارائه خدمات ضروری و مورد نیاز ساماندهی و هدایت نماید.
مروری بر مطالعات: حوادث غیر مترقبه نظیر سیل، زلزله و جنگها از دیرباز درجهان وجود داشته و صدمات و زیانهای فراوانی را به جامعه بشری تحمیل کرده است. از حدود ۴۰ نوع بلایای طبیعی شناخته شده درجهان، ۳۱ نوع آن تاکنون در ایران رخ داده و کشور ما را جزو ۱۰ کشور حادثهخیز دنیا قرار داده است. با اینوجود متاسفانه از نظر مدیریتت بحران بین بخش بهداشت و درمان کشور ما با استانداردهای جهانی تفاوت های قابل توجهی وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: مسائل فوق باعث شده اند که تدوین و استقرار برنامه های پیشگیری از حوادث و کاهش آنها در صورت بروز در بیمارستانها بمنظور تقلیل آسیب پذیری این موسسات و بدلیل نقش بسیار حساس آنها در تامین سلامتی و حفظ جان انسانها، از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرند. با تدوین و استقرار برنامه های مناسب و بازرسی و بازدیدهای منظم و نگهداری مطلوب می توان اطمینان حاصل نمود که تجهیزات کلیدی و اغلب پر هزینه بیمارستان قابلیت حفظ عملکرد مطلوب و منظم را خواهند داشت.