سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: همایش منطقه ای جایگاه تکنولوژی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۲۲

نویسنده(ها):

سیروس بهروندی – کارشناس ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

چکیده:

استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها در آموزش و پرورش بلکه بر زندگی اجنماعی و اقتصادی جوامع تاثیر گذارده است. هدف آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم ، آموزش برای یادگیری ، آموزش برای عملکردن آموزش برای زیستن و آموزش برای همزیستی مسالمت امیز با دیگران است. رشد جمعیت جوان از یک طرف ، نیاز کشور به دانش آموختگان در زمینه های مختلف از طرف دیگر ، ضرورت توجه به روشهای نوین آموزشی و از جمله آموزشهای مجازی را روشن می نماید. آموزش مجازی یک محیط آموزشی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و از میان برداشتن موانع زمان و مکان ، دستیابی به فرصت های آموزشی متنوع و متناسب با سبک و سرعت دلخواه فراگیران را تسهیل و تسریع بخشیده است. در حال حاضر انقلاب تکنولوژی و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات ، عمیقآ جنبه های مختلف زندگی ما را تغییر داده است.تحولات بزرگ جامعه بشری ما را به سویی می کشاند که آموزش از راه دور امری اجتناب نا پذیر خواهد شد. آموزش ها ی مجازی از سه سیستم آموزشی، آموزش همزمان ، سیستم آموزش غیر همزمان و ترکیبی بهره می گیرد . آموزش مجازی ضمن برخورداری از مزایای متعارف دارای مزیت های برجسته هم چون فردی سازی آموزش ، فراگیری فعال عملی ، کار آیی و اثر بخشی بیشتر و کاهش هزینه ها است. البته واضح است که هر پدیده فناورانه جهت استقرار و نهادینه شدن در هر جامعه ای دارای برخی مشکلات و موانع می باشد. از جمله مشکلات آموزش های مجازی به شکاف دیجیتالی ، عدم وجود خط مشی ها ی لازم توسعه ، ضعیف بودن زیر ساخت های ارتباطی ، نگرش منفی و عدم آگاهی نیروی انسانی می توان اشاره کرد و از راهکارهای رفع این مشکلات می توان به تدوین برنامه راهبردهای استراتژیک ، اصلاح بهبود زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ایجاد فرهنگ آموزش در نزد آحاد جامعه بالاخص جامعه آموزشی ، تدوین برنامه های درسی پویا در شبکه هی آموزش مجازی و تجدید نظر در قوانین کهنه و ایستا اشاره کرد. در آموزشهای مجازی « سواد رایانه ای » اینک باب روز است و فراهم کردن زمینه های ایجاد این سواد از هدف ها و سیاست های مهم نظام آموزشی در اکثر نقاط دنیاست. تجهیز مدارس به رایانه و امکان اتصال به شبکه جهانی اینترنت ، مجموعه ای از بایسته های پیچیده را پیش روی نظام آموزش قرار می دهد ، که از ابعاد متفاوت و منظر های گوناگون قابل توجه ، تحلیل و تصمیم گیری است.