سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: دومین همایش آموزش الکترونیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

آرمان بحری – شرکت پکتوس

چکیده:

در بخش نخست این مقاله ویژگیهای آموزش الکترونیک برای نابینایان، مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به محدودیت هایی از قبیل محدودیت تردد، منابع مطالعاتی و… لزوم آموزش الکترونیک برای نابینایان، در مقایسه با سایر اقشار جامعه، برجستگی ویژهای دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه صفحه نمایش بینایی برای نابینایان غیر قابل استفاده است، توجه به برخی از ویژگیهای محتوی درسی آموزش مجازی برای نابینایان ضروری است. مشکل اصلی وقتی ایجاد میشود که طراح سعی در انتقال مفاهیم، صرفًا بصورت گرافیک دارد. در اینگونه مواقع در کنار موضوع گرافیکی توضیحات متنی و صوتی قابلیت دسترسی نابینایان را هم فراهم میکند. در بخش دوم ابزارهای دسترسی نابینایان فارسی زبان به کامپیوتر و شبکه های اطلاع رسانی مورد بررسی قرار میگیرد. علاوه بر بررسی سخت افزارها و نرم افزارهای سیستم برای دسترسی به کامپیوتر، به برخی از نرم افزارهای جانبی مفید نیز در این بخش میپردازیم. این برنامه ها از خروجی صوتی فارسی و انگلیسی بهمراه خروجی بریل روی دستگاه برجسته نگار، نمایشگر و صفحه کلید بریل، بعنوان جایگزین نمایشگر بینایی استفاده میکنند. نتیجه گیری: نابینایان فارسی زبان نیز، همانند نابینایان بسیاری از زبانها، ابزارهای کاملی را برای دسترسی و استفاده از کامپیوتر در اختیار دارند و با کمی توجه و سرمایه گذاری میتوانند از مزایای آموزش الکترونیک بهره برداری نمایند.