سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش ملی مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

وفا بارخدا – دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر ، دانشگاه کردستان ، سنندج
جمشید شنبه زاده – عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر ، دانشگاه تربیت معلم تهران ، کرج
محمدصادق نوروززاده – دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

پس از چندین سال که آموزش الکترونیک مطرح شده است، اکنون باید بدانیم که این نوع آموزش در جوامع مختلف چه جایگاهی دارد و مهمتر اینکه در آینده چه مقدار از آموزشها به این صورت خواهد بود. باید چالشها و مشکلات پیش روی آن و مزایایش را بشناسیم تا بتوانیم مقایسه ای جامع بین این نوع آموزش و آموزشهای سنتی داشته باشیم. هنگام بررسی هر رویه آموزشی فاکتورهای زیادی همانند میزان کارایی ، میزان رضایتمندی ، سرعت توسعه اولیه ، سرعت ارائه، سهولت به روز رسانی و … مطرح هستند. اما یکی از کلیدی ترین فاکتورها بحث هزینه سیستم آموزشی می باشد. هزینه در مورد یادگیری الکترونیک هم یکی از مباحث مهم می باشد به ویژه اگر بخواهیم آن را جایگزین روشهای سنتی آموزش کنیم. هر سیستم آموزشی بنا بر طبیعت خود یک سری هزینه های سربار دارد، مطلب مهم این است که در مقایسه هزینه ها باید همه هزینه های مستقیم و غیر مستقیم که به سیستم تحمیل می شود را مد نظر قرار دهیم. در این مقاله ما ابتدا جایگاه آموزش الکترونیک و مهمترین چالشهای پیش روی آن را بررسی می کنیم، سپس یک برآورد تقریبی از هزینه های مربوط به یک دوره مبتنی بر CD-ROM را برای سازمان Acme مطرح کرده , و در نهایت یک مقایسه واقعی را که در دانشگاه Caterpillar صورت گرفته است بررسی می کنیم. در پایان هم میزان صرفه جویی به ازای تعداد یادگیرندگان و ساعات کلاس آموزشی آمده است.