سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: ششمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

ویدا فلاحی – دانشجوی دوره دکترای برنامه ریزی درسی

چکیده:

با وجه به این که هدف از این برنامه های آموزشی آماده کردن دانش آموزان برای آینده است ضروری است که این برنامه ها هر چند وقت یکبار متناسب با نیازهای جدید با نیازهای جدید و تغییر و تحولات اجتماعی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرند. یکی از چالش های نسبتا جدید در حوزه آموزش ابتدایی مطرح کردن آموزش زبان های خارجی است، گرچه برخی کشورها مدتی است که به اجرای برنامه هایی در این زمینه پرداختند.
مطالعه تحقیقات فیزیولوژیکی و روانشناسی نشان دهنده مزایای آموزش زبانهای خارجی در سالهای اولیه است. این مزایا شامل گسترش حافظه دانش آموزان و مهارت های شنیداری، رشد شناختی و روانی، موفقیت های تحصیلی، نگرش های مثبت نسبت به تنوع انعطاف در تفکر حساسیت نسبت به زبان و افزایش توانمندی در برقرار و در نتیجه افزایش فرصت های استخدام می باشد و علاوه بر مزایای فردی مزایای ملی و اقتصادی آن با توجه به تغییر و تحولات جهانی و افزایش رقابت های اقتصادی نیز قابل ملاحظه است. به همین دلیل در سالهای اخیر تمایل درلت ها نسبت به اجرای این برنامه افزایش یافته است. دراین مقاله سعی شده که به منطق و ضرورت اجرای برنامه های آموزش زبان خارجی در مدارس ابتدائی و همچنین به تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است بپردازد، و در ادامه نیز انواع مدل های آموزش زبان خارجی در مدازس ابتدایی و فرآیند برنامه ریزی در این زمینه ارائه شده است. هدف از ارائه آنها مطرح کردن ضرورت اجرای این برنامه در مدارس ابتدائی و کسب تجارب سودمند سایر کشورها جهت طرح و برنامه ریزی آموزش زبان خارحی در مدارس ابتدائی کشورمان می باشد.