سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنگره ملی علوم انسانی

تعداد صفحات: ۲۹

نویسنده(ها):

سیدمنصور مرعشی – عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهو

چکیده:

قدرت استدلال، داوری و تمییز از اهمیت انکار ناپذیری در زندگی فردی و حیات جمعی برخوردار است . نقش این مهارت ها را در تفاهم میان آدمیان نمی توان نادیده گرفت . اگر دولتمردان و بانیا ن فرهنگ هر کشوری بخواهند آینده کشورشان را تضمین کنند باید در فکر تعلیم و آموزش توانایی های فکری و ذهنی به نسل های جدید خود باشند . مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که دوران دانشگاه برای آموزش مهارت های ذهنی و استدلالی افراد بسیار دیر است و باید این کار را از دوره های کودکی شروع کرد ؛ بدین ترتیب برنامهجدیدی زیر عنوان فلسفه برای کودکان طراحی شد و از آن طریق فلسفه وارد دبستانها و مدارس گردیدآنچه فلسفه برای کودکان نامیده می شود، تلاشی است برای بسط فلسفه، با این هدف که بتوان آن را مانند نوعی آموزش به کار برد . این فلسفه،اموزشی است که از فلسفه برای واداشتن ذهن کودک به کوشش در جهت پاسخگو یی به نیاز و اشتیاقی که به معنا دارد، بهره م ی برد. فلسفه برای کودکان با ارائه تعداد زیادی از تمرینها برای یافتن دلایل خوب بر داوریها، کودکان را تحت نوعی آموزش قرار می دهد که افق دید آنها را وسیع تر می سازد. این برنامه به آنها یاد می دهد که چگونه باید فکر کنند . فلسفه برای کودکان، برنام ه ای است که کودکان مدرسه ای را در تمام مباحث کلاسی در زمینه موضوعات فلسفی مشارکت می دهد