سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: هفتمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

حسن صیادی – استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
علی یقطین – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

بیشترین کاربرد سکوهای فراساحل در استخراج نفت و گاز از دریاهاست. اولین چاه ساحلی از روی اسکله در سال ۱۸۵۹ درحوالی کالیفرنیا حفر گردید و اولین سکوی فراساحلی در سال ۱۹۴۷ در خلیج مکزیک و در عمق ۷ متری مورد استفاده قرار گرفت. نکته قابل توجه در طراحی سکوهای دریایی، ضرورت طراحی بر اساس شرایط محیطی منطقه مورد نظر است. بدین معنی که آنالیزهای مختلفی در تمامی مراحل شامل بارگیری، حمل، نصب و بهره برداری بایستی درطراحی پایه لحاظ شود. یکی از این آنالیزها، آنالیز دینامیکی تحت اثر امواج و جریانات دریایی است که کاربردهای فراوانی دارد. در این مقاله ابتدا به نحوه مدل سازی یک سکوی جک اپ با مدل فونداسیون فنر توسط نرم افزار ANSYS8 اشاره شده، سپس با در نظر گرفتن شرایط محیطی محل عملیات این سکو، آنالیز دینامیکی غیر خطی بررسی شده و اتصال بحرانی مورد مطالعه قرار می گیرد. در نهایت به واسطه روش تویع تجمعی انرژی موج اثر راستاهای مختلف موج در تحلیل تنش ماکزیمم در اتصال بحرانی، مورد بررسی قرار می گیرد.