سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین همایش صنایع فراساحل و حضور در بازارهای جهانی

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

محمدجواد کتابداری – استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
بهنام بداغی – کارشناس رشته کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

به علت تقاضای روز افزون انرژی درجهان، استخراج هرچه بیشتر از منابع نفت و گاز از اهمیت خاصی بر خوردار است. از طرفی منابعموجود در سواحل و مناطق خشکی رو به اتمام می باشد و شرکتهای نفتی به سمت استخراج نفت از اعماق دریا و آبهای عمیق پیش رفته اند. لذا این شرکتها مجبور به طراحی و ساخت سکوهای شناور آب عمیق شده اند. یکی از انواع سکوها، سکوی اسپار می باشد. این سکو شامل یک استوانهفولادی و یا بتونی بزرگ می باشد که توسط سیستم مهار بندی مرکب که شامل کابل و زنجیر می باشد به کف دریا متصل شده است. از مزایای این سکو می توان به توانایی ذخیره نفت در داخل سازه سکو، امکان نصب عرشه بزرگ بر روی آن و حمل و نقل آسان آن اشاره کرد.
در آنالیز هیدرودینامیکیاین سکو تحت اثر امواج دریا در ۶ درجه آزادی بررسی عملکرد سیستم مهار بندی آن که از نوع مرکب می باشد از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. یکی از مسایلی که در حل معادلات هیدرودینامیکی این سکو اهمیت دارد به دست آوردن ماتریس سختی این سکو می باشد . ماتریس سختی سکوی اسپار شامل ماتریس سختی هیدرودینامیکی ناشی از موج و ماتریس سختی سیستم مهار می باشد. به منظور بدست آوردن ماتریس سختی سیستم مهار، می بایست در ابتدا عکس العمل سکو و سیستم مهار را برای جابجایی های مختلف محاسبهنمود. در این مقاله با تهیه یک نرم افزار کامپیوتری، نمودار نیرو – جابجایی افقی مهار تحت اثر طیف پیرسون – موسکویچ محاسبه گردیده است و سپس با استفاده از این نمودار روشی برای بدست آوردن ماتریس سختی سکوی اسپار جهت حل معادلات هیدرودینامیکی این سکو ارائه گردیده است.