سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس تونل ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

امیر هومان مهاجری – کارشناس ارشد سازه مهندسین مشاور زایند آب، اصفهان
اصغر فولادگر – دکتری سازه، مهندسین مشاور زایند آب، اصفهان

چکیده:

شفت عمودی کیلومتر۷۵۰+۰ تونل سوم کوهرنگ یک مجرای قائم جهت مانور دریچه اضطراری رأس می باشد که به منظور انسداد مجرای تونل توسط یک دریچه لغزشی جهت امکان بازدید از متراژ مذکور تا انتهای تونل پیش بینی شده است. ارتفاع قائم این شفت ۶/۳۸ متر از محور تونل بوده که ۷/۳۰ متر از آن داخل زمین می باشد و به منظور بهره برداری از سیستم بالابر و تجهیزات مربوطه بر روی آن یک اتاقک برج کنترل بتنی به ارتفاع حدود ۷۵/۷ متر نصب خواهد شد. در این مقاله روش آنالیز و طراحی سازه ای شفت با استفاده از نرم افزارهای Sap 2000، ETABS 2000 همراه با مدل ریاضی به کار گرفته شده در آنالیز دینامیکی براساس تئوری شمعهای عمیق و مدل سازی خاک با استفاده از المانهای مرزی تشریح شده و با تحقیقات تئوریک موجود در مورد مقاومت سازه ای شمع پس از تشکیل مفصل پلاستیک مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. همچنین نحوه آنالیز و طراحی شفت برای سایر نیروهای عامل بر آن تشریح خواهد شد