سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

ایمان موذن نژاد – کارشناس ارشد هوافضا، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، دفتر طراحی، ت
محمدعلی وزیری زنجانی – استادیار هوافضا، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، دفتر طراحی، تهران
سید جمال حسینی – کارشناس هوافضا، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، دفتر طراحی، تهران

چکیده:

ایرلاین ها بعنوان مشتری هواپیما، قبل از بکارگیری هر هواپیما در خطوط پروازی خود، برآورد اولیه ای از کارآیی (Performance) هواپیما انجام داده و با توجه به شرایط آب و هوایی فرودگاهها و مسیرهای پروازی مورد استفاده خود و نیز مقایسه با هواپیماهای همرده، صرفه اقتصادی خرید هواپیما را تعیین می کنند. در این تحقیق رویه آنالیز کارآیی هواپیما تشریح شده و بطور خاص کارآیی هواپیمای توپولف ۲۰۴ در مسیرهای پروازی ایران مورد توجه قرار گرفته، صرفه اقتصادی خرید آن بررسی می شود. نتایج بدست آمده بر اساس آنالیز مسیرهای پروازی منتخب کشور، نشان می دهند که این هواپیما برای دستیابی به کارآیی مناسب در فاز برخاست نیازمند به ارتقاء موتور می باشد.