سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

نادر آل ابراهیم – شرکت توسعه خودروکار
همایون شیرعلی –
مصطفی عابدین دوست –
محمد خضرایی –

چکیده:

پس از ادغام بخش اتوبوس سازی شرکت ایران خودرو و شرکت خاور تشکیل شرکت ایران خودرو و دیزل، اتوبوسهای بین شهری C457 که در بخش اتوبوس سازی ایران خودرو انجام می شد در شرکت ایران خودرو دیزل پیگیری گردید. با توجه به قدیمی شدن مدل مذکور ونیاز بازار، بخش تحقیقات شرکت ایران خودرو دیزل در صدد برآمد تا اتوبوسی با برد بلندتر و حجم بار و مسافر بیشتر همراه با طراحی جدیدتر بدنه بر مبنای شاسی موجود C457 طراحی و تکوین نماید که در این میان اتوبوس بین شهری SC457 با فرم بدنه جدید و بر مبنای شاسی C457 بوجود آمد. سیستم تعلیق و اکسل جلوی استفاده شده در اتوبوس SC457 از نوع مستقل و مجهز به سیستم ABS/ASR بوده و اکسل عقب از نوع اکسل صلب و یکپارچه می باشد. طراحی بخش های مختلف شاسی و اسکلت، انجام محاسبات سازه ای و انتخاب پارامترهای قوای محرک و سیستم های خودرو و نیز ساخت نمونه اول و دوم اتوبوس SC457 توسط تیم طراحی شرکت انجام گرفت که پس از آزمایشات لازم روی نمونه ساخته شده طراحی مورد بازنگری و بهینه سازی قرار گرفت. طراحی و ساخت این خودرو که برای اولین بار در ایران انجام می شد. گنجینه ای از دانش فنی طراحی برای این شرکت به ارمغان آورد.