سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین همایش سوخت جایگزین (CNG) و خودروهای گازسوز

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مصطفی آتش افروز – کارشناس مهندسی مکانیک و عضو انجمن انرژی خورشیدی ایران

چکیده:

یکی از مشکلات موجود در کشور مصرف زیاد سوختهای بنزین و گازوئیل است که علاوه بر آولده کردن هوای شهرها، سالانه هزینه های ارزی زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند. در صورتیکه خودروها باهمین کیفیت ساخته شوند و هیچ گونه بهینه سازی در موتورها و در مصرف سوخت صورت نگیرد تا چند سال آینده که تعداد خودروها به چندین برابر افزایش خواهد یافت، هزینه های ارزی برای تامین انرژی مورد نیاز خودروها و میزان آلودگی هوای شهرها رشد سرسام آوری خواهد داشت. در صورتیکه بتوان گاز طبیعی را جایگزین سوختهایی مانند بنزین و گاوزئیل در خودروها بخصوص خودروهای عمومی نمود میتوان سالانه صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه ای در تهیه سوختهای مورد نیاز از خارج داشت.
طبق آخرین آمار منتشرهذخایر تثبیت شده گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۰۱، با ۳/۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۵۵ تریلون متر مکعب بالغ شد و کشورهایی روسیه و ایران بترتیب با داشتن ۳۰/۷ و ۱۶/۷ درصد از ذخایر گاز جهان، بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند.
میزان ذخایر گاز قابل استحصال کشور در پایان سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۲۶/۵ تریلیون متر مکعب می باشد.
این ارقام بخوبینشان می دهد که راهبرد توسعه بهره برداری از گاز طبیعی چه در زیر بخش های اقتصاد ملی و چه در بخش صادرات تا چه میزان مهم است.
گذشته از این آنجا که در یک دهه گذشته، رویکرد جهانی به کاهشی آلاینده های محیط زیست وارد مرحله نوینی شده، گسترش استفاده از گاز طبیعی بعنوان سوختی پاک، در دستور کار اکثر کشورهای جهان قرار گرفته به این ترتیب و بر اساس پیش بینی ها، نرخ رشد مصرف گاز طبیعی در قرن ۲۱، بالاترین نرخ رشد را در مقایسه با نرخ رشد مصرف سایر حاملهای انرژی خواهد داشت.
در حال حاضر مهمترین محور گسترش مصرف گاز طبیعی در داخل کشور توسعه انتقال گاز به شهرها و روستاهاست . به موازات آن اتفاق مهم دیگر ایجاد زیر ساخت و ساختارهای لازم جهت استفاده از سوخت گاز طبیعی در بخش حمل و نقل است. به این ترتیب که سوختینسبتا ارزان بنام CNG در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد که در کاهش سطح آلودگی هوا هم نقش مهم خواهد داشت.
سابقه استفاده از موتورهای گاز سوز به چند دهه قبل بر می گردد.
تمایل به گاز سوز کردن موتورها در اوایل دهه پنجاه میلادی زیاد شد تا اینکه مرتفع شدن مسائلی از قبیل سوخت نامناسب، تجهیزات ناقص و نیز گرانی گاز، استفاده ازگاز در موتورهای درونسوز را جدی ساخت.
از آن زمان تاکنون طرح های متنوعی برای گازسوز کردن موتورهای احتراق داخلی ارائه شده است. مهمترین مزایااستفاده از سوختهای گازی در موتورهای احتراقی عبارتند از :
۱٫ صرفه جویی در میزان سوخت و روغن موتور
۲٫ کاهش آلودگی در محیط زیست
۳٫ کاهش هزینه های نگهداری موتور
در کشور ما نیز CNG جایگزین بسیار مناسبی است زیرا :
۱٫ در بیشتر مناطق کشور در دسترس است
۲٫ بسیار پاک می سوزد و کمترین الایندگی را دارد
۳٫ بسیار ارزان و با صرفه است
۴٫ هزینه مصرفی کمتری بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.