سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

نغمه الوندی – دانشجوی کارشناسی ارشد IT، دانشگاه شیراز کارشناس وب شرکت مشاور مدیریت و خ
رحمت میرزایی سروکلایی – دانشجوی کارشناسی ارشد IT دانشگاه شیراز کارشناس IT شرکت ایران خودرو
حسین صفری – هیئت علمی دانشگاه تهران

چکیده:

یکی از مهمترین چالش هادر زنجیره تامین ردیابی و شناسایی کالا هاه در طول زنجیره تامین از تولید کننده تا رسیدن کالا به مصرف کننده نهایی می باشد بصورت سنتی تجارت ها از بارکد یا سایر ابزارهای شناسایی دستی بمنظور برطرف نمودن برخی از چالش های مدیریت زنجیره تامین استفاده می نمودند که خودمحدودیتها و معایبی بهمراه دارد که از آن جمله میتوان به مواردی نظیر صرف زمان بسیار در زمان تحویل یا انبارداری کالاها، آسیب پذیری زیاد، نیاز به دید مستقیم در هنگام خواندن اطلاعات، ظرفیت کم ذخیره سازی اطلاعات و عدم قابلیت write مجدد و مهمتر از همه این موارد عدم امکان ردیابی کالاها را نام برد با ظهور تکنولوژی RFID و مشاهده قابلیت ها و توانایی های بسیار زیاد آن بویژه در امر شناسایی و ردیابی و افزایش سهولت دراین فرایندها، تجارت ها را بر آن داشت تا ازاین تکنولوژی بمنظور افزایش کارایی و بهره وری زنجیره تامین خود استفاده نمایند. دراین مقاله به بررسی مدیریت زنجیره تامین تکنولوژی RFID کاربردها، مزایا و پتانسیل استفاده از آن برای افزایش بهره وری زنجیره تامین با ایجاد قابلیت ردگیری کالا و تاثیر آن بر عملکرد تجاری پرداخته شده است.