سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: بیست و ششمین گردهمایی علوم زمین

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

محمد عطایی – دکتری استخراج معدن از دانشگاه صنعتی امیرکبیر عضو هیئت علمی دانشگاه صن
هادی بجاری – دانشجوی کارشناسی ارشد استخراج معدن دانشگاه صنعتی شاهرود
رضا کاکایی – دکتری استخراج معدن عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود
جعفر خادمی – دانشجوی دکتری استخراج معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

امروزه حفر مکانیزه تونل توسط ماشین های تونل زنی تمام مقطع (TBM) کاربرد وسیعی در سطح جهان یافته است. عملکرد ماشین های TBM به طور عمده بستگی به میزان خردایش سنگ توسط برش دهنده ای دیسکی دارد. یکی از مهمترین فاکتورهای موثر بر فرایند حردایش سنگ توسط برش دهنده های دیسکی، فاکتورهای زمین شناسی می باشد که یکی از فاکتورهای زمین شناسی، جهت داری درزه می باشد. در این مقاله اثر جهت داری درزه روی مکانیسم برش سنگ توسط برش دهنده های دیسکی با استفاده از مدل سازی عددی در ماسه سنگ های تونل البرز شمالی واقع در آزادراه تهران- شمال بررسی شده است. مدلسازی عددی با استفاده از نرم افزار UDEC انجام شده است. نتایج نشان می دهد که جهت داری درزه ها به طور قابل توجه روی آغاز و گسترش ترک و همچنین نحوه ی خرد شدن سنگ، اثر دارد. در حالتی که زاویه شیب درزه ۴۵،۳۰،۱۵،۰ و ۹۰ باشد، ترک در زیر زون خرد شده آغاز می شود و تا صفحه درزه گسترش می یابد و در نهایت تتراشه تشکیل می شود و در حالتی که زاویه شیب درزه ۶۰ و ۷۵ باشد، ترک از صفحه درزه آغاز می شود و تا سطح آزاد گسترش می یابد و سپس تراشه ایجاد می شود.