سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

محمد فرشچی – دانشکده مهندسی هوافضا – دانشگاه صنعتی شریف، دانشیار
آذر اسلام پناه – دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده:

این مقاله به بررسی اثرات دمش بر روی لایه مرزی و همچنین ضریب اصطکاک جریان آشفته که از روی یک صفحه تخت می گذرد و جریان ثانویه به درون آن دمیده می شود، می پردازد. معادلات بقا برای جریان لزج دو بعدی، تراکم پذیر و غیر دائم بااستفاده از الگوریتم بالادستی AUSMPW براساس روش حجم محدود حل شده و به روش اویلر انتگرال گیری شده است. برای مدلسازی جریان آشفته از مدلهای k-ε و k-ω برای مقایسه استفاده گردیده است. نتایج به دست آمده حاکی از این هستند که ضریب اصطکاک و شدت توربولانس با افزایش سرعت دمش به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته و ضخامت لایه مرزی افزایش می یابد. این نتایج با داده های تجربی و عددی محدودی که در دسترس بوده مقایسه شده و از تطابق مناسبی برخوردار هستند.