سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین سمینار ملی رنگهای ترافیکی، خط کشی و ایمنی راهها

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

منوچهر خراسانی – آزمایشگاه شیمی، شرکت تاک رزین
سهیلا عیوضی –

چکیده:

رزینهای اکریلیک حلالی گرمانرم، هنوز هم مهترین رزینهای مصرفی در ساخت رنگهای ترافیک هواخشک در ایران می باشند. اگرچه در امریکا و تاحدودی اروپای غربی به دلایل زیست محیطی مجبور به استفاده از اکریلیکهای پایه آبی (به شکل لاتکس) می باشند.
سرعت خشک شدن بالا، مقاومت جوی و مقاومت سایشی (تر و خشک) مناسب، قابلیت حفظ سفیدی، فیلر خوری خوب و چسبندگی به آسفالت از جمله ویژگیهای هستند که در بیشتر رزینهای اکریلیک مناسب برای رنگهای ترافیک مورد توجه قرا رمیگیرند.
رزینهای اکریلیک به دلیل حضور منورهای اکریلیکی عموما دارای مقاومتهای جوی خوی هستند. در این پروژه با تغییر Tg و انتخاب تینری مناسب (مخلوط حلالی)، سرعت خشک شدن رزین تنظیم شد. پارامتر پروژه با تغییر Tg روی مهمی بر روی خواص ویسکوالاستیک فیلم دارد و می تواند بر روی ثبات سایشی نیز موثر باشد. در این پروژه همچنین نقش مهم متاکریل آمید در افزایش ثبات سایشی نیز بررسی شد. در مورد حفظ سفیدی رنگ نان داده شد در بین استر اکریلیکها، بوتیل متاکریلات دارای بیشترین اثر بخشی می باشد. فیلر خوری به حضور منومرهای کربوکسیلیک اکریلیکی بستگی دارد. ولی به دلیل اثر منفی آن به ویژه پس از خنثی سازی با آمین ها در مقدارکاربرد آن محدودیت وجود دارد.
حضور منومرهای استایرن در طول زنجیر ضمن استحکام بخشیدن به پیکره پلیمری، افزایش مقاومت در برابر آب و سازگاری با سطح آسفالته را به دنبال دارد.
پارامتر دیگری که در افزایش استحکام پلیمرها موثر است جرم مولکولی پلیمر می باشد. ولی به دلیل مشکلات افزایش ویسکوزیته در افزایش آن محدودیت ایجاد می شود.