سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهیمن کنفرانس مهندسی برق ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

مازیار حیدری – دانشگاه صنعتی امیرکبیر
جعفر میلی منفرد – دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مهدی اره پناهی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

از آنجا که در اکثر مواقع تلفات مکانیکی سهم کوچکی از تلفات بی بار موتورهای القایی را دارا میباشند، عموما در آزمایش بی باری موتورهای القایی، به این تلفات توجه زیادی نمی شود. اما بروز پدیده تشدید مکانیکی درهنگام آزمایش بی باری، می تواند باعث ایجاد لرزش و در نتیجه ایجاد تلفات مکانیکی بالایی در موتورهای القایی گردد. این تلفات می تواند باعث ایجاد خطا قابل ملاحظه ای ، در بدست اوردن مقاومت مدل کننده تلفات هسته، از روی نتایج آزمایشبی باری شود. به دلیل اینکه احتمال بروز این پدیده در مواقعی که موتور در سرعتهای خارج از محدوده سرعت نامی کار می کند بیشتر است، در نتیجه اهمیت این بحثدر محرکه های فرکانس متغیر بیشتر است.
در این مقاله پس از معرفی پدیده تشدید مکانیکی، اثر آن در اندازه گیری مقاومت مدل کننده تلفات هسته در یک موتور القایی سه فاز که توسط یک اینوتر فرکانس متغیر تغذیه میشد، در فرکانسهای مختلف بررسی شده است. پس از آن برای جلوگیری از برو زاین خطا پیشنهاد شده است تا در هنگام ازمایش بی باری از یک موتور با اینرسی بالا جهت گرداندن موتورالقایی استفاده گردد. نتایج عملی حاصله بیانگر آن می باشد که استفاده از این روش می تواند تا حد زیادی مانع از بروز خطا گردد.