سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

جواد ابوالفضلی اصفهانی – دانشیار گروه مکانیک گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مش
سیدمحمد جوادی – دانشجوی دکتری مکانیک -تبدیل انرژی، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دان

چکیده:

در این پژوهش به مطالعه اثر زاویه پره‌های راهنما ( عامل ایجاد جریان چرخشی سیال) بر عملکرد ( افت فشار، بازده) فیلتر هوای خودروهای سنگین پرداخته می‏شود. معادلات بقای اویلری حاکم بر فاز پیوسته (جریان سیال) با استفاده از روش حجمهای محدود نوشته و با استفاده از الگوریتم سیمپل حل می‏شوند. ترمهای تنشهای رینولدز در معادلات مقدار حرکت با استفاده از مدل توربولنس k- RNG مدل شده‏اند. نتایج نشان می‌دهد افزایش زاویه پره‌های راهنما، سبب ایجاد جریان چرخشی قویتری در داخل فیلتر شده، که این جریان چرخشی قویتر سبب افزایش بازده و افت فشار جریان می‌شود. با توجه به نرخ صعودی بازده و افت فشار نسبت به زاویه پره‌های راهنما، نقطه عملکرد بهینه توسط طراح و با توجه به بازده مورد نیاز تعیین می‌گردد.