مقاله ادراک گروه هاي قومي از تصاوير رسانه اي خود که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۷ در تحقيقات فرهنگي ايران از صفحه ۱۱۹ تا ۱۴۲ منتشر شده است.
نام: ادراک گروه هاي قومي از تصاوير رسانه اي خود
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله گروه هاي قومي
مقاله بازنمايي رسانه اي
مقاله رسانه هاي جمعي
مقاله روابط قومي
مقاله سيماي جمهوري اسلامي ايران

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: سيدامامي كاووس

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سيماي جمهوري اسلامي ايران به عنوان فراگيرترين و پرمخاطب ترين رسانه کشور، نقش بسزايي در پروراندن شناخت و درک مردم از گروه هاي قومي و تعريف روابط ميان گروهي در کشور بر عهده دارد. شواهد پژوهشي نشان مي دهد که اقوام ايراني، تصاوير پخش شده از سيما درباره خود را چندان مطلوب نمي يابند. براي فهم عميق تر درک خود اعضاي گروه هاي قومي، يک رشته مصاحبه نيمه متمرکز در ميان افرادي از اين گروه ها، که در تهران به کار يا تحصيل اشتغال دارند، صورت گرفت. همان طور که انتظار مي رفت، آنها از بازنمايي هايي که از ايشان در سريال ها و فيلم هاي تلويزيوني ارايه مي شود، ناخرسندند. افراد مصاحبه شده از شبکه هاي سراسري انتقاد دارند و چنين مي پندارند که در اين شبکه ها به اندازه کافي نقش ندارند و اگر هم نشان داده مي شوند، اغلب چهره هاي تحريف شده اي از آنان به نمايش در مي آيد. آنها بر اين باورند که در بسياري از مواقع از آنان، برحسب ويژگي هاي منسوب به قومشان در گفتمان عاميانه، تصويرهاي قالبي نشان داده مي شوند. بيشتر افراد مصاحبه شده بر اين باورند که فيلم هاي نشان داده شده در تلويزيون، از اعضاي گروه هاي قومي در چهره هاي اصلي استفاده نمي کنند و معمولا نقش هاي حاشيه اي را به آنها محول مي نمايند. به اعتقاد مصاحبه شوندگان، گستردگي بازنمايي هاي مذکور از يک سو ناشي از بي اطلاعي تهيه کنندگان برنامه هاي تلويزيوني و يا نگرش هاي پيشداورانه آنها نسبت به خرده فرهنگ هاي قومي است و از سوي ديگر، ريشه در برخي سياست هاي گذشته دارد که به حضور و سهم گروه هاي قومي در فرهنگ ملي بهاي لازم را نمي دهد.