سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: سومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

احمد اختیارزاده – دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات دانشگاه تهران

چکیده:

در جهان پر از تغییر امروزی، تکنولوژی به تنها سلاح رقابتی کشورها تبدیل شده است. امروزه سازمان‌ها از تغییرات تکنولوژی به عنوان وسیله‌ای جهت ایجاد فرصت برای کسب‌وکارهای خود استفاده می‌نمایند. لذا ایجاد تغییرات تکنولوژیک و یا دنباله‌روی مؤثر این تغییرات نیازمند استراتژی‌های مدوّنی جهت ایجاد وحدت رویه و یکپارچه‌سازی تلاش‌های دورن سازمان است. اما در اغلب متون تخصصی مفهوم تدوین استراتژی تکنولوژی با درجه‌ای از پیچیدگی و ابهام نقل شده است که بکارگیری الگوها و مدل‌های ارائه شده را با مشکل مواجه ساخته است. برای مثال در مدل هکس- مجلوف مشخص نشده است که اگر سازمان مورد بررسی یک سازمان خدماتی باشد چگونه می‌توان واحدهای استراتژیک تکنولوژی را مشخص نمود. و در حالتی کلی‌تر این نقیصه یعنی ابهام در برخورد با سازمان‌های خدماتی را می‌توان در بیشتر مدل‌های ارائه شده برای تدوین استراتژی تکنولوژی مشاهده نمود. بر این اساس در مقاله‌ی حاضر سعی شده تا با تلفیق نظریات موجود الگویی ملموس و مبتنی بر واقعیت‌های موجود پیشنهاد گردد که نه پیچیدگی‌های تعریف واحدهای فنی استراتژیک و… را داشته باشد و نه در لحاظ کردن استراتژی‌های موجود داشته باشد. در انتها نیز به‌منظور تبیین بیشتر موضوع، تدوین استراتژی تکنولوژی برای یک شرکت خدماتی در قالب مطالعه‌ی موردی ذکر گردیده است.