سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین همایش ملی ایمنی در بنادر

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

علی خشنودقویم – کارشناس هوافضا / مدیر دفتر طراحی قابلیت اطمینان / سازمان صنایع هوافضا

چکیده:

در محدوده فعالیت های تولیدی و خدماتی، مسایلی از قبیل : افزایش رقابت، تغییر خواسته ها و افزایش توقع و انتظارات مشتریان، ورود به بازارهای جهانی و پیشرفت های روزافزون تکنولوژی، باعث بالا رفتن تعهدات تولیدکنندگان و شرکت های خدماتی در تمامی زمینه های مربوط به جذب و خدمات به مشتری را شامل می گرد د. در غیراینصورت، سهم بازار به دلیل کاهش رضایت مشتری از دست خواهد رف ت. برای تحقق اهداف یاد شده، سازمان های امروزی از ابزاری به نام "آنالیز حالات بالقوه خرابی و آثار آنها" یا FMEA استفاده می نمایند. با استفاده از این ابزار کارآمد و مفید می توان حالات خرابی در سیستم، فرآیند، محصول و خدمات را شناسایی و اولویت بندی نمو د. در قدم بعدی اقدامات اصلاحی برای کاهش و یا حذف میزان وقوع حالات بالقوه خرابی را تعیین و در نهایت نتایج تحلیل های انجام شده را با هدف ته یه مرجعی کامل برای حل مشکلات آتی و استفاده کنندگان بعدی مستند سازی نمو د. هدف از این مقاله معرفی و تشریح تکنیک FMECA مراحل تهیه، کاربردها و در نهایت ارائه الگویی اجرایی جهت انجام این آنالیز می باشد.