سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

لیلا ثروتی – دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات ایران – شیراز – دانشگاه شیراز
امیرحسین مومنی ازندریانی – دانشجوی دکترای هوش مصنوعی ایران – تهران – دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

چالش عمده پیش روی بسیاری از شرکت ها، چگونگی مدیریت مشتریان به عنوان یک دارایی برای شرکت می باشد. شرکت ها متوجه شدند که باید بر روی چگونگی نگهداری و ایجتاد مشتریان وفادار تمرکز کنند. بنابراین (Customer Relationship Management) OSR ایجاد و تبدیل به یک استراتژی کسب وکار ضروری گردیده است. به کارگیری این سیستم موجب توانایی شرکت ها درشد مشتری محوری و ساخت و مدیریت روابط طولانی مدت با مشتریان موجود می گردد. در مقاله پیش روی ما روشی را ارائه داده ایم که با انجام چندگام شامل تعیین گروه های اصلی مشتریان، ایجاد پروفایل مشتری، فراهم نمودن پایگاه داده و استفاده از سیستم دسته بندی فازی اقدام به دسته بندی مشتریان بر اساس ترجیحات و نوع استراتژی شرکت در قسمت گروه بندی مشتریان می نماید، به این ترتیب می توان با مشتریان متفاوت، به صورت متفاوت و بر اساس منفعتی که برای کسب وکار خواهند داشت رفتار نمود. امروزه در بسیاری از مسائل، از نظریه مجموعه های فازی به طورگسترده ای استفاده می شود. در این مقاله استفاد ه از یک سیتسم دسته بندی فازی برای گروه بندی مشتریان در مدیرت روابط مشتری بررسی میشود. همچنین سعی بر آن بوده تا از ابزارهای کارآمدداده کاوی مانند کشف روابط دراین مدل نیز بهره برده شود. البته این ابزارها در درون بخش فازی گنجانده شده است که مدل را به صورت یک مدل یکپارچه کارآمد در می آو.رد.