سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

بابک فاتحی – کارشناسی ارشد مهندسی عمران راه و ترابری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
ابوالفضل حسنی – دانشیار بخش عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس تهران

چکیده:

ساخت راه در مسیرهای باتلفای از گذشته بنابر دلایلی از قبیل غیر قابلتردد بودن بستر توسط ماشین آلات راهسازی و مشکلات اجرائی مربوط و دوام کم راههای ساخته شدهف مشکل ساز بوده است. تحقیقات نشان می دهد راههائی که بدون در نظر گرفتن تمهیدات خاص روی بسترهای نرم و باتلاقی ساخته می شوند، در طی زمان دچار انواع تغییر شکل و خرابی می گردند. از این رو انتخاب یک روش مناسب جهت بهسازی و آماده سازی بستر این راهها از اهمیت ویژه ای برخودار است. مقاله حاضر به بررسی یکی ازپروژه های در حال انجام در منطقه عسلویه (منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی) می پردازد که شامل احداث جاده ها و خیابانهای یک شهرک در مسیرهای باتلاقی می باشد.در این مطالعه پس از تعیین خواص خاک منطقه، چهار روش رایج جهت آماده سازی بستر شامل روش سنتی، روش جایگزینی، ژئوسنتتیک و تثبیت با آهک بررسی شده و از میان آنها روش تثبیت با آهک بعنوان بهترین روش از لحاظ فنی و اقتصادی معرفی گردیده است.آزمایشات نشان می دهد که اختلاط ۳ الی حداکثر ۴ درصد وزنی آهک با مخلوط خاک بستر و مصالح تونان به نسبت ۱ به ۱، منجر به بالا رفتن قابل ملاحظه مقاومت می گردد. از این طریق می توان با صرف هزینه خیلی کم علاوه بر ساخت بستری مناسب و محکم جهت تردد ماشین آلات راهسازی، در ضخامت لایه های روسازی نیز صرفه جوئی نمود. در ادامه روش اجرائی مناسب جهت عملیات تثبیت با آهک در میرهای باتلاقی مورد بررسی قرار گرفته و برای سایر پروژه های مشابه توصیه گردیده است. با توجه به فراهم آمدن امکان استفاده از ماشین های مخلوط کن دوار پیشرفته در ایران و بدلیل مزایای فراوان آنها، استفاده از این دستگاه ها جهت تثبیت با آهک پیشنهاد می گردد.