سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

غلامحسین سلمانی زرنق – دانشجوی دکترای برنامه ریزی حمل و نقل
محمدباقر اسدی – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل

چکیده:

در مناطق سردسیر و مرطوب یکی از مشکلات ترافیک و ایمنی عبور در موقع بارش برف و باران ، لغزندگی سطوح خط کشی عابر پیاده می باشد که موجب نارضایتی شهروندان می گردد . ا ین معضل برا ی افراد مسن و معلول و کودکان نسبت به افراد عادی شدت بیشتر ی دار د . علاوه بر این یخبندان و خیس بودن سطوح مذکور موجب کاهش ضریب اصطکاک سطح رو ساز ی و افـزایش فاصـله ترمز می گردد . این امر باعث کاهش ا یمنی در محله ا ی عبور عابرین گردیده و افـزایش تعـداد و شدت تصادفات و صدمات عابرین پیاده را به دنبال دارد . برای حل ا ین مسأله ، در ا ین تحقیق نحـوه خط کشی عابر پیاده در مناطق برف گیر شهر تهران و کشورهایی که دارای شرایط مـشابه هـستند ، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است . نتیجه این بررسی ها منتج به ارائه راه حل بهینـه ا ی شد که علاوه بر افزایش ایمنی ، کاهش هز ینه و ز یبایی محیط را نیز به دنبال د ارد . طرح خط کشیعابر پیاده مورد نظر که در واقع روش اصلاح شدۀ طرح خط کشی دو پله ا ی می باشد، مطابق بـاالزامات استاندار د MUTCDمیباشد نتایج حاصل از مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اجرای طرح فوق ضمن اینکه تأثیر به سزا یی در افزایش ایمنی عبور عابرین د ارد، درصـد قابـل ملاحظه ای از هز ینه ها ی اجرا و نگهدار ی را کاهش می دهد که میزان آن در محـدوده مـورد مطالعه (شهر دار ی منطقه یک ) ۳۶درصد معادل هزینه سالیانه اجرای خط کشی عابر پیاده برآورد گردیده است . چنانچه طرح مذکور در کلیه مناطق برفگیر و شمالی شهر تهران اجرا گردد صرفهجو یی قابل ملاحظه ای در هز ینه ها ی خط کشی عابر پیاده در سطح شهر را به دنبال دارد .