سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هشتمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محمد مونسان – عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
امین اشتری لرکی – محقق پژوهشکده زیر سطحی دانشگاه مالک اشتر
امیر همایون مقدادی – محقق پژوهشکده زیر سطحی دانشگاه مالک اشتر

چکیده:

این مقاله، طرح جدیدی از یک زیردریایی را ارائه میکند که دارای هیچگونه سیستم رانش (شامل موتور الکتریکی و پروانه) نمی باشد بلکه بوسیله سیستم هوای فشرده ومخزن بالاست و روش غوص و صعود متوالی، حرکت رو به جلو راانجام میدهد. این سیستم، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در ذخیره و مصرف انرژی، نویز و ارتعاش و جانمایی داخی در زیردریایی ها در پی دارد.
از آنجا که سیستم هوای فشرده نقش اصلی در پیشرانش این زیر دریایی دارد، قسمت زیادی از فضای داخلی این زیر دریایی، به ذخیره کپسولهای هوای فشرده اختصاص می یابد که البته مقدار این ذخیره، به حجم مخزن بالاست، عمق غوص و سرعت پیشروی بستگی دارد. از خصوصیات ویژه شکل ظاهری این زیر دریایی، بدنه غیر دوکی شکل و بالک های بزرگ میانی می باشد.