سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

حسنعلی آقاجانی – بابلسر-پردیس دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، گروه مد
مهدی سوهانیان – دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات

چکیده:

مدیریت زنجیره تامین مشتمل بر یکپارچه سازی فعالیت های زنجیره و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با آنها از طریق بهبود در روابط زنجیره، برای دستیابی به مزیت رقابتی قابل اتکا و مستدام می باشد. تولید چابک نیز توانایی بقا و پیشرفت در یک محیط بسیار رقابتی با تغییرات مستمر و غیر قابل پیش بینی، بوسیله واکنش سریع و موثر نسبت به تغییرات و همچنین ایجاد محصولات و خدمات بر اساس خواست مشتری تعریف می شود. زنجیره تامین چابک الگویی جهت دستیابی به سطوح بالایی از رضایت مشتریان و اعتمادبه شرکت های تامین کننده است. مدل زنجیره ای تامین چابک شامل چهار عنصر اصلی: توجه به حساسیت مشتری از طریق غنی سازی مداوم بجای ضایعات از دست رفته ، یکپارچگی مجازی با تاکید بر پاسخگویی سریع و آنی به انضمام جریان تولید پایدار، یکپارچگی نمودن فرایند از طریق تیم های خودمدیریتی، بجای استانداد سازی کار و یکپارچه نمودن شبکه تیم های فعال مرتبط به هم که با دقت و سرعت زیاد از فرصت های موقتی و زودگذر استفاده می نمایند می باشد که این چهار عنصر بوسیله تعاملات دوسویه با یکدیگر در ارتباط می باشند. در خصوص چابکی زنجیره تامین متغیرهای بیرونی و دورنی زیادی موثر هستند که بر اساس تحقیقات کریستوفر مهمترین متغیرهای تاثیرگذار درونی حساسیت بازار، سرعت تحویل، صحت داده ها، معرفی محصول جدید، برنامه ریزی مشارکتی و متمرکز، یکپارچه کردن فرایندها، استفاده از ابزارهای، کاهش زمان، بهبود سطح، کاهش هزینه، رضایت، بهبود، کاهش شرایط نامشخص(بلاتکلیفی)، توسعه، کاهش مقاومت در برابر تغییر می باشد.