سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

سمیه رفیعی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک دانش
علی صنایعی – دانشیار دانشگاه اصفهان مدیر گروه پژوهشی ITM اصفهان

چکیده:

پیشرفت در زمینه فناوری های بی سیم باعث افزایش تعداد افراد استفاده کننده از دستگاههای سیار شده و پیشرفت انجام خدمات سیار استفاده از این دستگاهها را سریعتر کرده است فناوری ارتباط سیار به صورت سریع، مطمئن و با کاربری آسان در واقع عاملی مهم در زمینه موفقیت تجارت سیار می باشد دراین پژوهش براساس تئوری فیش باین و آیزن نظریه جامعه اطلاعاتی مانوئل کاستلز ، نظریه انتخاب عقلانی مدل ابداعی راجرز، مدل پذیرش فناوری (TAM) و تئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB) یک مدل صحیح و یکپارچه جهت پیاده سازی بانکداری سیار ارائه شده است نتایج نشان میدهد که هشت عامل انتظار فایده، ارزیابی فایده، امنیت و اطمینان، تجربه موفق، هنجار ذهنی ، آگاهی از تبلیغات ، رضایت از خدمات مشابه و تمایل به روابط غیررسمی و دوستانه در نگرش نسبت به خدمات بانکداری سیار موثرند. موانع نگرشی موجوددر مقابل نگرش به بانکداری سیار عبارتند از : عدم وجود آگاهی و شناخت در مورد منافع ارائه شده از طریق بانکداری سیار.