سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محمدرضا غلامیان – استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
داریوش کرمانیان – کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
سعید حیان داودی – کارشناس ارشدمهندسی فناوری اطلاعات

چکیده:

لجستیک یکی از ارکان مهم زنجیره تامین بوده و فراهم سازی مناسب ترین و سریع ترین روند توزیع که سبب اماده شدن یک کالا از خط تولید و تحویل آن به مشتری می شود به اندازه نحوه تولید آن کالا دارای اهمیت است لذا لجستیک نیاز به سطوح برتری از هماهنگی و یکپارچگی داشته که این امر بستگی به روند تبادل اطلاعات بطور کامل و منظم در میان اعضای زنجیره تامین دارد نتایج این مقاله نشان میدهدکه مشکلات سیستمهای اطلاعاتی بخش لجستیک زنجیره تامین صنایع خودروسازی ایران تنها به خاطر ماهیت فنی آن نبوده بلکه ناشی از عدم شفافیت و ارتباطات مشارکتی بین بخشهایمختلف این زنجیره است که این مشکلات با تغییرات مستمر و پیاپی تکنولوژی پیچیده تر نیز می گردد. دراین زنجیره شرکتهای اصلی توجه خود را معطف به یکپارچه سازی لجستیک داخلی با دیگر بخشهای شرکت از طریق برنامه ریزی منابع سازمان نموده اندو فاقد طرح و برنامه های استراتژیک در زمینه یکپارچه سازی لجستیک خارجی باتمامی اعضای زنجیره تامین هستند براساس مدل پیشنهادی این مقاله وجود شبکه لجستیک یکپارچه ضروری می باشد