سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۲۲

نویسنده(ها):

پونه دیبائی آقائی – کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی
امین حکیم – مدرس دانشگاه و مشاور مدیریت استراتژیک، گروه فناوری اطلاعات یام آذر

چکیده:

با وجود گذشت چندین سال از مطرح شدن سیستم های ERP در دنیا و اجرای این نوع سیستمها در سازمانهای مختلف، هنوز بسیاری از سازمانها و تصمیم گیرندگان درخصوص اینگونه سیستم ها در هنگام جذب ERP در سازمان خود دچار تردید و عدم قطعیت در تصمیم گیری می باشند که این زمینه به خودی خود معلول شکست این دست پروژه ها می گردد، از طرف دیگر با نگرش بر سازمانهای ایرانی خواهیم دید که بیگانگی شدیدی نسبت به اینگونه سیستمها در این سازمانها وجود دارد و این خود زائیده عدم آشنایی مدیران و تصمیم گیران با این مقوله و ترس از تجهیز با این فناوری نوین می باشد.
علاوه بر اینکه، این بیگانگی در صنایع خودروسازی خود را نشان می دهد علتهای دیگری نظیر عدم وجود مرجع و عدم پیاده سازی موفق یک سیستم ERP در صنعت خودروسازی ایران و تجربه های ناموفق دیگر شرکتهای خودروسازی در این زمینه باعث گردیده است که دست اندرکاران این صنعت با تردید و احتیاط بسوی پوشش فعالیتهای خود از طریق ERPحرکت نمایند.
حال با توجه به موارد مذکور در این مقاله سعی شد ه است تا با در نظر گرفتن محدودیتهای درون و برون سازمانی به ارائه مدلی کاربردی جهت تصمیم گیری و جذب سیستمهای ERP در ایران پرداخته شود.
جهت ازمون وتصدیق مدل مطرح شده، این مدل بصورت عملیاتی در شرکت بهمن موتور شبیه سازی گردیده است که شمای کلی مدل و نتیجه ارزیابی آن در شرکت مذکور، جهت کاهش ریسک تصمیم گیری و در نتیجه موفقیت پروژه های ERP در غالب این مقاله آورده شده است که این خود می تواند زمینه ای برای تحقیقات بیشتر و یا استفاده تصمیم گیران این امر در این سازمان و سازمانهای دیگر باشد.