سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین کنگره مشترک سیستم های فازی و سیستم های هوشمند

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

پویا قاضی زاده – دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
محمد تشنه لب – دانشکده برق، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

مشکل فعلی که شرکت های بازاریابی با آن روبرو هستند عدم دسترسی به اطلاعات نیست بلکه مشکل، داشتن سطح مناسبی از دانش، به منظور اتخاذ تصمیم های درست است. به کاربردن روش های جدید کشف دانش، که قادر به بهره برداری ازاطلاعات متخصصان و پژوهشگران باشد، موجب برتری نسبی در استفاده از منابع می شود. به طور معمول مدل کنندگان بازار، برای مدل کردن مصرف کننده از متغیرهای غیر قابل مشاهده استفاده می کنند؛ متغیرهای غیرقابل مشاهده، متغیرهایی انتزاعی هستند که برای اندازه گیری آنها به مجموعه ای از متغیرهای قابل مشاهده نیاز است. در این موارد، مقدار دقیق متغیر غیرقابل مشاهده باتخصیص دادن یک عدد بدست نمی آید .با توجه به این موضوع نمی توان از تکنیک های معمول استخراج داده برای استخراج دانش استفاده کرد. در اینجا روش جدیدی را ارائه می کنیم که توانایی کار کردن با این نوع از داده های غیر قطعی را دارد. در این روش از الگوریتم های چند هدفه ژنتیک به منظور بدست آوردن قوانین فازی استفاده می شود. همچنین اسلوب شناسی کاملی را ارائه می کنیم که سطوح مختلفی از کشف دانش را بررسی می کند: جمع آوری داده، استخراج داده و تفسیر دانش