سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سید احمد علمایی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب دانشکده فنی

چکیده:

بانکداری الکترونیک یکی از موفق ترین سرویس ها در حوزه تجارت الکترونیک می باشد که بر پایه افزایش رضایتمندی مشتریان مبتنی بر دسترسی به سرویس های ارزش افزوده بنا شده است که به واقع این روش مسیر دسترسی مشتریان شبکه بانکی به حسابهای خود و انجام تراکنش های لازم را متحول نموده است. این در حالی است که ۳۰% تا ۴۰% کاربران اینترنتی در کشورهای اروپایی از بانکداری الکترونیک استفاده می کنند. البته شبکه بانکی نیز از این موضوع نه فقط به دلیل رضایتمندی مشتریان از ارائه سرویس های جدید بلکه به دلیل کاهش هزینه ها در سرویس دهی حضوری به مشتریان و افزایش کارمزد و درآمدهای وابسته به آن حمایت می کند. این اتفاق همزمان با افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در کشورهاو آمار ۲۱ میلیون نفری کاربران در شبکه همراه اول و بیش از ۲۶ میلیون نفری در کل شبکه‌های ایران که روز به روز در حال افزاش است مقارن گشته و نگاه‌ها را به سوی بانکداری سیار بعنوان زیر مجموعه‌ای از بانکداری الکترونیک متوجه نموده است.