سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

دکتر محمدحسین سلیمی – دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
مریم فربد – کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش مهندسی مالی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
فاطمه فرهاد – کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش مهندسی مالی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

رتبه اعتباری وضعیت یک شرکت (توانایی و پایبندی قانونی) را در رابطه با میزان ایفای تعهداتش به تصویر میکشد که امروزه توسط سرمایه گذاران در بازارهای اوراق قرضه و منتشرکنندگان بدهی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. فرایند رتبه بندی در برگیرنده تحلیل های کمی و کیفی شامل تحلیل های مالی و بر اساس صورت های مالی شرکت، تحلیل کیفیت مدیریت و وضعیت رقابتی شرکت، بررسی رشد مورد انتظار آن در صنعت مربوط و نیز تحلیل نقاط ضعف شرکت در رابطه با تغییرات فناوری، تغییر مقررات و روابط کاری می باشد. موسسات رتبه بندی و مالی در سطح دنیا از معیارهای مختلفی که نشان دهنده عملکرد شرکت هاست استفاده می نمایند و توان اعتباری آنها را برآورد می کنند. در حال حاضر در سطح دنیا چندین موسسه با شعبات متعدد در سطح دنیا کار رتبه بندی شرکت ها را انجام می دهند که در کشور ما فعالیت ندارند. بنابراین و با در نظر گرفتن بحث روز پیوستن به سازمان تجارب جهانی، توسعه مدلی قابل مقایسه با مدل های رایج دنیا برای اعتبار سنجی شرکت های ایرانی ضروری می نماید. در این مقاله متد شبکه های عصبی مصنوعی برای مدلسازی پیش بینی رتبه اعتباری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به کار رفته است. همچنین اثرات رتبه های اعتباری در بازارهای مالی مغرفی می گردد.