سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: سومین کنفرانس ملی مهندسی صنایع

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

کامبیز رادمان – کارشناس ارشد، سازمان انرژی اتمی ایران، آزمایشگاه های تحقیقاتی جابرب

چکیده:

اولین ماتریس QFD (بسط وظایف کیفی) را خانه کیفیت می نامند که در این ماتریس تعیین اهمیت الزامات طراحی، یک عامل مهم و حیاتی برای توسعه محصول است، چرا که باعث سوق دادن موفقیت آمیز محصولات با کیفیت بالا در کوتاهترین زمان ممکن به سمت مشتریان و بالعکس می شود. در فرآیند QFD غالب اطلاعات در دسترس، به صورت ترم های زبانی بوده که مبهم و نادقیقند، بنابراین در اکثر مواقع تشخیص و تعیین الزامات طراحی به صورت مقادیر کمی بسیار مشکل است. دراین مقاله علاوه بر کمی کردن ترم های زبانی با استفاده از خواص مجموعه های فازی، رهیافت جدیدی با عنوان روش برتری دهی فازی (Fuzzy Outranking) برای رتبه بندی الزمامات طراحی بکار گرفته شده است. همچنین در این رهیافت، برای تعیین اولویت بین الزامات طراحی از ادغام تئوری امکان با توجه مجموعه های فازی با توجه به ساختار سازمان مربوطه استفاده و هر یک از الزامات طراحی بر این اساس سنجیده شده است.