سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

احمد قربانی – هیات علمی و دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشکده هوافضا،

چکیده:

روشهای کلاسیک محاسبه تریم (Trim) هلیکوپتر، با جداکردن معادلات طولی و عرضی یا بدون کوپلینگ (Coupling) و بدون در نظر گرفتن اثرات مربوط به دم افقی و دم عمودی بوده و با الگوریتمهایی مانند نیوتن (Newton) و برویدن (Broyden) قابل محاسبه است. این الگوریتمها، با فرض وجود پایداری، دارای معایبی مانند سرعت همگرایی بسیار پایین، وابستگی شدید به شرایط اولیه و احتمال واگرایی بالا می‌باشد. در این مقاله، مسئله تریم هلیکوپتر، با استفاده از معادلات شبیه سازی شش درجه آزادی، در نظر گرفتن کوپلینگ معادلات، اثرات مربوط به تداخل اجزای هلیکوپتر و جریان القایی روتور اصلی با ستفاده از متدولوژی الگوریتم ژنتیک(Genetic Algorithm) یا GA محاسبه شده است. نتایج بدست آمده از این متد با روشهای کلاسیک، برای هلیکوپترهای Bo105، Lynx وPuma محاسبه گردید و تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده، ضمن تایید قابلیت این متدولوژی، نشان می دهد که GA نوعی روش سازمان یافته و بهینه، برای یافتن پارامترهای مسئله تریم، با کمترین زمان و بالاترین دقت می باشد.