سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مرتضی خیاط – دانشجوی دکترا دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی شریف
منوچهر راد – استاد دانشکده مکانیک – دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

خودروهای بادی که تاریخچه ای بقدمت قایق های بادبانی دارند، نیروی محرک خود را صرفا از انرژی باد تامین می کنند . در بعضی از این نوع خودروها بجای بادبان از ایرفویل صلب استفاده می گردد . این ایرفویل بر اثر وزش باد،نیروی جلو برندگی در جهت خاصی ایجاد کرده و در نتیجه خودرو در جهتی متفاوت با جهت وزش باد حرکت می نماید . آزمایشات تجربی گوناگونی در سراسر دنیا روی این مدل خودروها انجام شده است ولیکن هیچگونه محاسبات علمی مدونی برای آنالیز نیروها ی وارد بر آنها وتحلیل کامل تئوریک آنها، صورت نگرفته است . . هدف در این مقاله ارائهکد محاسباتی برای تخمین مشخصه های عملکردی این نوع خودروها بر اساس آنالیزهای آیرودینامیکی می باشد . این کد قابلیت محاسبه سرعت خودرو، نیروها و گشتاورهای وارده بر ایرفویل و سازه خودرو، همچنین تعیین زاویه دقیق ایرفویل برای دستیابی به ماکزیمم سرعت خودرو را دارا می باشد . این محاسبات بر اساس مدلسازی آیرودینامیکی ایرفویل و سازه در تمام زوایای باد ظاهری و زوایای حمله مختلف ایرفویل، با در نظر گرفتن پارامترهای حرکتی و پایداری خودرو، انجام می پذیرد . نتایج حاصل از این کد بعنوان پیش زمینه طراحی خودروهای بادی مورد استفاده قرار می گیرند .