سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: چهارمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

رضا روکاوه – کارشناس ارشد سیستم محرکه خودرو و محقق ارشد
محسن جعفری – دانشجوی کارشناسی ارشد تبدیل انرژی دانشگاه تبریز
علی اصغر مفید – کارشناس مکانیک امور تحقیقات مهندسی شرکت موتور سازان تراکتورسازی ایر
پیمان عباسی – کارشناس مکانیک امور تحقیقات مهندسی شرکت موتور سازان تراکتورسازی ایر

چکیده:

در این پژوهش طرح محفظه احتراق موتور دیزلی Perkins 4.236v از نوع Cylindrical به نوع Re-entrant با شکل امگا تغییر و نسبت تراکم موتور از ۱۶ به ۱۷/۵ افزایش یافته است. همچنین به منظور افزایش چرخش هوا در ورود به موتور، چند راهه های ورودی و خروجی، بستار موتور، سطح مقطع سوپاپ های هوا و دود و ترتیب قرار گیری آنها اصلاح شده است. در ادامه با استفاده از پرخوران و خنک کن میانی مناسب با مشخصات موتور، تغییر زمان بندی و زاویه تقاطع سوپاپها با تغییر شکل میل بادامک، اصلاح سیستم FIS مطابق شکل محفظه احتراق، با تغییر نوع و زاویه انژکتورها، افزایش تداد سوراخ و نیز افزایش فشار آن تا حد ۲۵۰ اتمسفر، استفاده از پمپ انژکتور DPA موتور پایه، اصلاح فشار اراسالی پمپ DPS به انژکتورها، افزایش تاخیر در پاشش سوخت و درنهایت با استفاده از تکنولوژی فقیر سوزی سطح آلایندگی موتور دیزلی فوق که در حالت پایه زیر استاندارد Euro 0 سال ۱۹۸۳ بود، به همراه بهبود پارامترهای عملکردی موتور از قبیل توان، گشتاور و مصرف سوخت ویژه، تا سطح استاندارد آلایندگی Euro II ارتقاء یافته است.