سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: دومین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مهرزاد زمانی – کارشناسی ارشد

چکیده:

بر چسب های انرژی ایده مناسبی در جهت آگاه نمودن مصرف کنندگان از کارایی لوازم است . بنابراین محتویات آن باید به راحتی اطلاعاتی به مصرف کننده منتقل نماید که او را در تصمیم گیری بهتر در انتخاب اوازم کاراتر نماید . به نظر می آید همانطور که در یک نظر سنجی آمده است , آگاهی از توان مصرفی دستگاه کمک قابل توجهی به او نمی نماید , زیرا که مهمترین عاملی که مصرف کننده در انتخاب دستگاه می نماید هزینه هایی است که باید در هنگام خرید و در آینده با مصرف انرژی برای آن بپردازد . مشکل او در محاسبه هزینه های آینده است بنابراین آگاهی از توان دستگاه به تنهایی نمی تواند هزینه های آینده را به سهولت به او منتقل نماید . از طرفی حتی برای محققین محاسبه این گونه هزینه ها دشوار است زیرا که نرخ های رشد قیمت , تورم ونرخ تنزیل برای سالهای آینده نامعلوم می باشد . بنابراین باید راه مناسبی در آگاه نمودن مصرف کننده از هزینه های آینده مصرف انرژی پیدا نمود . این امر در مورد لامپ های کم مصرف بدلیل عمر کوتاه راحت تر است ولی در مورد وسایلی چون یخچال که عمری در حدود ۱۵ سال دارند دشوار است . بهر حال بایست اطل اعات حاصل برچسب ها را به منظور ارائه دید بهتر گسترش داد .