سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: سومین همایش ملی انرژی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مجید صفاری نیا – سازمان بهره وری انرژی ایران
علی شادرخ – دانشگاه پیام نور

چکیده:

یکی از مباحث مهم در روانشناسی اجتماعی مسائل مربوط به تغییر نگرشها و باورهای اجتماعی به ویژه تغییر رفتار مصرف‎کنندگان انرژی است، از این رو به نظر می‎رسد محور فعالیت‎های آگاهسازی می‎بایستی در راستای تغییر نگرشها و باورهای مصرف‎کنندگان انرژی به ویژه کودکان و نوجوانان باشد. به همین منظور در طی یک تحقیق زمینه‎یابی و با اجرای پیش‎آزمون و پس‎آزمون با گروه کنترل ابتدا آموزش‎های لازم به دانش‎آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی پسرانه و دخترانه بعضی از مدارس شهر تهران داده شد و سپس با پرسشنامه نگرش‎سنج نگرش دانش‎آموزان نسبت به رفتار بهینه‎سازی مصرف انرژی سنجیده شد.
نتایج به دست آمده این «فرض روانشناسی اجتماعی را که اجرای فعالیت‎های آموزشی و فوق برنامه در رابطه با مصرف بهینه انرژی می‎تواند در افزایش نگرش و تغییر باورهای دانش‎آموزان نقش داشته باشد» را تأیید کرد.