مقاله ارزيابي اقتصادي جايگزيني خودروهاي فرسوده سبک بنزين سوز در ايران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۸ در مطالعات‌ اقتصاد انرژي‌ از صفحه ۱۶۱ تا ۱۸۵ منتشر شده است.
نام: ارزيابي اقتصادي جايگزيني خودروهاي فرسوده سبک بنزين سوز در ايران
این مقاله دارای ۲۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله خودروي فرسوده
مقاله خودروي سبك بنزين سوز
مقاله صرفه جويي
مقاله ايران

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: صلاحي جواد
جناب آقای / سرکار خانم: ملك پور سپيده

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
بخش حمل و نقل يكي از بزرگ ترين مصرف كننده هاي انرژي و به ويژه فرآورده هاي نفتي است. از دلايل بالاي مصرف بنزين در بخش حمل و نقل خودروهاي سبك بنزين سوز با مصرف بالا، قيمت پايين عرضه اين فرآورده در مقايسه با قيمت بين المللي آن و فرسوده بودن خودروهاي سبك است. در سال ۱۳۸۶ يارانه پرداختي به اين فرآورده معادل ۴۳۹۴ ريال در هر ليتر بوده، که مبلغ قابل توجهي است. اين تحقيق در پنج سناريو به ارزيابي اقتصادي جايگزيني خودروهاي فرسوده سبك بنزيني از ديدگاه دولت مي پردازد. سناريوي اول به بررسي اقتصادي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده مي پردازد و به دليل آن كه طرحي براي جايگزيني معرفي نمي كند، روش مناسبي نخواهد بود. سناريوي دوم الي پنجم، به بررسي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده توسط توليدات داخلي در طي پنج سال مي پردازد. بر اساس نتايج كلي مي توان بيان كرد كه با توجه به ديدگاه دولت به منظور حمايت از صنايع خودروسازي داخلي، خودروهاي فرسوده را مي توان با خودروهاي ساخت داخل از نوع پرايد، پژو روآ، پژوGLX  و سمند بنزين سوز در طي پنج سال جايگزين كرد. با اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در پايان سال پنجم كه همه خودروهاي فرسوده جايگزين شده اند، مصرف سوخت به ميزان ۷ ميليون ليتر در روز كاهش مي يابد.