مقاله ارزيابي پايان نامه هاي فارغ التحصيلان پزشكي يكي از دانشگاه هاي علوم پزشكي از نظر اصول نگارش که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۹ در مجله طب نظامي از صفحه ۷۵ تا ۷۹ منتشر شده است.
نام: ارزيابي پايان نامه هاي فارغ التحصيلان پزشكي يكي از دانشگاه هاي علوم پزشكي از نظر اصول نگارش
این مقاله دارای ۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله پايان نامه
مقاله اصول نگارش مقاله
مقاله دانشجوي پزشکي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: علي شيري غلامحسين
جناب آقای / سرکار خانم: فخرجهاني فرهاد
جناب آقای / سرکار خانم: رخساري زاده حميد
جناب آقای / سرکار خانم: ميري سيدمحمد
جناب آقای / سرکار خانم: حلي ساز محمدتقي
جناب آقای / سرکار خانم: حسيني سيدمرتضي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اهداف: يكي از مهم ترين منابع پژوهشي دانشگاه ها، پايان نامه ها هستند. انجام پژوهش در رشته هاي مختلف علوم پزشكي موجب ارتقا و پيشرفت علم پزشكي است و اجراي هرچه بهتر پايان نامه هاي دانشجويي بر اساس استانداردهاي موردنظر از جايگاه خاصي برخوردار است. هدف از اين مطالعه بررسي پايان نامه هاي دانشجويي و دستياري پزشكي از نظر رعايت اصول نگارش بود.
روش ها: طي مطالعه اي مقطعي – تحليلي از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵، ۳۱۸ پايان نامه به روش سرشماري انتخاب شد و مورد بررسي قرار گرفت. ابتدا فرم جمع آوري اطلاعات از متغيرهاي موردنياز براي امتيازدهي (۰-۱۰۰) تهيه شد. قسمت هاي عنوان، مقدمه، روش اجرا، نتايج، بحث، فهرست، رعايت اصول نگارش، خلاصه فارسي و انگليسي و منابع كليه پايان نامه ها بررسي و امتيازدهي شدند. كليه پرسش نامه ها به طور كيفي و توسط پژوهشگر تكميل شد.
يافته ها: بيشترين امتياز به بخش نتايج با ميانگين ۹۷٫۴ و كمترين امتياز به بخش چكيده انگليسي با ميانگين ۷۴٫۱ تعلق گرفت. ۱۰۶ پايان نامه داراي مقاله چاپ شده بود. بيشترين تبديل پايان نامه به مقاله (%۶۶٫۷) مربوط به گروه جراحي اعصاب بود. تفاوت تبديل پايان نامه به مقاله در دو گروه باليني و علوم پايه معني دار بود (P=0.03). پايان نامه هاي با ميانگين امتياز بالاتر، بيشتر به مقاله تبديل شده بودند (P=0.02). گروه زنان با ميانگين ۹۶٫۲±۲٫۹ و گروه ميكروبيولوژي با ميانگين ۸۱±۵٫۳ بالاترين و پايين ترين امتيازات را به خود اختصاص دادند.
نتيجه گيري: مشكل اصلي ايان نامه ها قسمت هاي چكيده و روش انجام كار است. برگزاري مرتب كارگاه هاي روش تحقيق و مقاله نويسي و ارزيابي مرتب پايان نامه و پيگيري اصلاح روند تهيه پايان نامه ضروري است.