سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: بیست و چهارمین گردهمایی علوم زمین

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

ایمان انتظام سلطانی –
محمدجواد بلور چی –
امیر شمشکی –
فرهاد انصاری –

چکیده:

روش پیرسون و یا سیستم درجه‌بندی خطر سنگ افتها ROCK FALL HAZARD RATING SYSTEM یکی از روش‌های رایج برای ارزیابی خطر سنگ افت در طول جاده‌ها و راه آهن در مناطق کوهستانی می‌باشد. در مطالعات مربوط به بررسی خطر سنگ افت در جاده چالوس این روش هم به روش‌های دیگر مانند سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS و سیستم امتیاز تکیه توده شیب SLOPE MASS RATING – SMR به کار گرفته شده است. مراحل مطالعه در این روش به دو مرحله اولیه و تفضیلی تقسیم‌بندی می‌گردند که در مرحله اولیه منطقه نشیب‌های آن به سه دسته کاری A S C تقسیم شده‌اند. درجه‌بندی تفصیلی دومین بخش ارزیابی سیستم امتیاز دهی به خطر سنگ افتها می‌باشد که در آن براساس امتیاز دهی به فاکتورهای مختلف مؤثر در خطر و ریسک سنگ افت امتیاز دسی نهایی برای هر شیب صورت می‌گیرد. در این مقاله ضمن توصیف کاربرد این روش در جاده چالوس محدودیت‌ها و نقاط قوت استفاده از این روش در جاده‌های کوهستانی کشور مورد بررسی قرار گرفته است.