سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

علیرضا جیران – کارشناس ارشد موسسه پژوهش های برنامه ریز ی و اقتصادکشاورزی
علی کیانی راد – عضو هیأت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصادکشاورزی

چکیده:

توسعه تجارت گوشت و مواد پروتینی ازمنابع جدید از جمله شتر، کروکدیل ، خرگوش ، کانگورو ، میگو ، شترمرغ و … در دو دهه اخیر مورد توجه کشورها قرار گرفته و با توسعه تجارت این محصولات الگو های جدید تغذیه ای در دنیا در حال شکل گیری است . با افزایش تقاضا برای گوشت و محصولات جانبی شترمرغ ، تولید ، پرورش و تجارت شتر مرغ در برخی از کشورها از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است . در ایران، طی برنامه سوم توسعه با واردات تعدادی جوجه شترمرغ به کشور، صنعت شترمرغ به عنوان مبنع جدید تامین پروتئینی شکل گرفت و اقبال بخش خصوصی از این صنعت نوپا ،روند سرمایه گذاری و توسعه ی این صنعت را تسریع نمود . بخش خصوصی در اینزمینه بدون اتکا به حمایت های دولتی نسبت به واردات جوجه و پرورش و نگهداری آن به عنوان یک صنعت نوظهور اقدام نموده است، و توسعه این صنعت بدون فراهم سازی زیر ساخت ها و بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی و شناخت از شرایط زیست محیطی ، اصلاح نژاد ، تغذیه ،بهداشت و بیماریها و .. دامنه فعالیت این صنعت در سراسر کشور گسترش یافته است . فقدان پشتوانه های علمی و تحقیقاتی ، و عدم شناخت و دسترسی به فن آوریها و شیوه های علمی برای تولید و عدم تکمیل زنجیره تولید ، فرآوری و بازار ، بر قیمت تمام شده و کیفیت محصول تولیدی تاثیر نا مطلوب گذشته است در این تحقیق تلاش گردید ، با توجه به شرایط تولید در کشور قیمت تمام شده ی هر کیلو محصول تولیدی شترمرغ و متغیرهای اثرگذار بر قیمت تمام شده وسهم هر یک از این متغیرها نیز مورد شناسایی قرارگیرد و با تحلیل حساسیت هر یک از متغیرها ، راهکارهای لازم برای کاهش هزینه ها وارتقاء بهره وری دراین صنعت ارائه شود