سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

سیدمجید مرتضوی – دانشجوی کارشناسی ارشد
عیسی نخعی کمال آبادی – استادیار مهندسی صنایع – دانشگاه تربیت مدرس ودانشگاه کردستان

چکیده:

بی شک اینترنت و سایر ابزارهای فناوری اطلاعات فرصتهای بی شماری برای سازمانها بوجود آورده تا بتوانند ضمن دسترسی به بازارهای جدید، با شرکای تجاری خود ارتباط سریعی ایجاد کنند و اطلاعات خود را با هم به اشتراک گذارند تا تصمیم گیریهای زنجیره بر مبنای اطلاعات و داده های دقیقتر صورت گیرد و معیارهای کارایی زنجیره بهبود یابد. اینترنت باعث شده تا مشتریان بدون مراجعه فیزیکی به فروشگاه ها در هر جای جهان که هستند کالاهای خود را خریداری نمایند و به خاطر همین رضایت بیشتری از عملکرد بازارهای داشته باشند. از سوی دیگر اینترنت باعث کاهش عدم اطمینان در زنجیره ها شده و در زنجیره تامینمواد غذایی هم این موضوع صادق است و علاوه بر آن در زنجیره تامین موادغذایی به خاطر شرایط خاص این زنجیره ها مانند شرایط اقلیمی، فصلی بودن مواد اولیه، فاسد شدن در زمان معین و شرایط نگهداری خاص ک باعث عدم اطمینان بیشتر می شود اینترنت می تواند نقش بسزایی بازی نماید. در این تحقیق سعی بر این است تا ضمن ارزیابی تاثیر اینترنت در یک زنجیره تامین چهار مرحله ای (شامل فروشنده، توزیع کننده، تولید کننده، و تامین کننده اولیه یا همان کشاورز) تاثیر این محیط را در زنجیره تامین مواد غذایی در حالاتی که عدم اطمینان از سوی تامین کننده (کشاورز) به زنجیره تحمیل می شود را بوسیله شبیه سازی مورد بررسی قرار دهیم و تاثیرات آن را معیارهای زنجیره در مواقعی که تامین کننده نتواند به مقداریا در زمان مناسب مواد اولیه به تولید کننده برساند را تحلیل نمائیم که البته رخداد این حالتها در زنجیره مواد غذایی امری طبیعی است. مثلا در حالاتی که به خاطر دیر به بار نشستن محصولات، کشاورز نتواند به موقع محصولات را به تولید کننده بدهد و یا به خاطر برخی حوادث غیر مترقبه محصولاتش از بین می رود و نمی تواند تمام آنچه را کاشته برداشت نماید و دچار کمبود در عرضه می شود.