سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

رضا صباغ – مربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

چکیده:

آلودگی فزاینده هوا در اثر کارکرد خودروهای دیزلی از سالها پیش منجر به افزایش تحقیقات در زمینه روشهای کاهش الایندگی این خودروها شده است. روشهای مختلف کاهش میزان آلاینده های خروجی از موتورهای دیزل مانند طراحی بهینه موتور و سیستم پاشش سوخت، استفاده از کاتالیست ها، مکانیزم احتراق و بهبود کیفیت سوختها (باروشهای پالایشگاهی و یا در محل مصرف) مورد مطالعه قرار گرفته است. استفاده از مواد افزودنی یکی از روشهای متداول در این زمینه است. در این تحقیق تاثیر یک ماده افزودنی بهبود دهنده عدد ستان و دارای خاصیتپاک کنندگی رسوبات، بر روی یک موتور دیزل کارکرده مورد بررسی قرار گرفت. آزمون آلایندگی ECER49-13mode و آزمون نگاشت، در حالتهای مختلف سیکل کاری موتور برای سوخت بدون/ حاوی ماده افزودنی بر روی دینامومتر موتور انجام شده و نتایج در زمان قبل از استفاده ازماده افزودنی و زمانهای بعد استفاده از آن برای آلاینده های اکسید نیتروژن ، منواکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته مورد مقایسه قرار گرفته است.