سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

شهاب الدین خوارزمی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی مکانیک
علی حاجیلوی بنیسی – دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی مکانیک
علی اصغر مظفری – دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی مکانیک

چکیده:

توربوچارج کردن موتورهای بنزینی در مقایسه با موتورهای دیزلی دارای ویژگی‌هایی است زیرا موتورهای بنزینی در محدوده وسیع‌تری از بار و دور کار می‌کنند و به پاسخ سریع‌تر و کنترل دقیق‌تر برای اجتناب از پیش‌اشتعالی و ضربه نیاز دارند. یک کد کامپیوتری شبیه‌سازی موتور توربوچارج بنزینی با بکارگیری یک مدل احتراق سه ناحیه‌ای نوشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این کد محاسباتی، عملکرد موتور توربوچارج بنزینی در محدوده‌های مختلف سرعت‌، نسبت توازن و زمان‌بندی جرقه پیش‌بینی می‌گردد و حالات توربوچارج و تنفس طبیعی موتور مقایسه می‌گردد. یک موتور توربوچارج بنزینی مجهز به خنک‌کن پسین نیز آزمایش شده و تأثیر آن بر مشخصه‌های رفتاری اصلی موتور بررسی می‌شود. نتایج شبیه‌سازی هم‌خوانی خوبی با نتایج تجربی دارند. آزمایش‌ها نشان می‌دهند در دورها و بارهای پایین استفاده از خنک‌کن پسین مقرون به صرفه نیست در حالی که در بقیه شرایط استفاده از کاملاً مؤثر و مفید می‌باشد.